menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops

Ga naar meest recente reactie

Annetta D

Annetta D

Kan iemand mij raad geven hoe en wanneer ik het beste Lithops zaai?
Groetjes
vrijdag 6 januari 2017 - 09:39
Dany

Dany

Komt uit de topic hier boven "Alles over zaaien"

Hoe ik mijn Lithops zaai...

Mijn substraat bestaat uit de helft gewone zaai -en stekgrond gemengd met de helft rijnzand en kiezeltjes.
Ik heb ook een product tegen bodeminsecten toegevoegd.
Dan heb ik de potjes zich laten volzuigen met water (gekookt regenwater/grondwater), de zaadjes uitgestrooid en licht aangedrukt.

Bij een eerste zaaisel heb ik er onmiddellijk een laagje kiezeltjes overheen gedaan. Ik heb die potjes in zo'n goedkoop propagatortje gezet in gespannen lucht. 4 à 5 dagen later kwamen de meesten al door de steentjes gekropen. Geleidelijk aan heb ik ze wat meer verluchting gegeven en een weekje later heb ik de kap van de propagator volledig verwijderd.

Bij een tweede zaaisel heb ik dezelfde methode toegepast. Alleen heb ik hier pas kiezeltjes gestrooid nadat ze tot ontkieming waren gekomen en ipv een propagator te gebruiken, heb ik hier de potjes bedekt met plastic folie.

Ik heb geen verschil opgemerkt tussen de twee zaaimethodes. Het makkelijkste vind ik de methode waarbij ik de kiezeltjes onmiddellijk na het zaaien heb uitgestrooid.
Na de ontkieming vind ik het nogal een gepruts om de kiezeltjes mooi uit te spreiden tussen de zaailingen.

Al mijn zaailingen staan op een tafeltje voor de vensterbank. Daar krijgen ze gedurende de dag veel licht, maar geen direct zonlicht. De zon schijnt pas in de late namiddag (vooravond) op de zaailingen.

Wat de temperatuur betreft, de kamertemperatuur is overdag rond de 21°C en 's nachts een 16°C

Hier zie je het resultaat. Deze Lithops werden gezaaid eind maart/begin april. Op de foto's zie je het resultaat na 4 maanden.
http://www.ticor.be/lithops
donderdag 20 december 2007 - 22:29
vrijdag 6 januari 2017 - 10:52
Dany

Dany

Proficiat, dat is nu eens prachtig in beeld gebracht hoe je Lithops moet zaaien.
zaterdag 7 januari 2017 - 21:00
Annetta D

Annetta D

Kan u mij zeggen welk product ik kan gebruiken tegen bodeminsecten of bodemontsmetter ,
mvg
zondag 8 januari 2017 - 09:14
Paronoto

Paronoto

"Specialiteit van het Huis" of "Specialité de la maison " nespa
dinsdag 10 januari 2017 - 17:09
Annetta D

Tekst aangepast

Annetta D

Ja dacht ik al wel haha, is niet erg begrijp dat wel.
woensdag 11 januari 2017 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon