menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalanchoë Red Lips

Ga naar meest recente reactie

Liesbeth.vada

Liesbeth.vada

Graag had ik geweten wat ik het beste doe met m'n Kalanchoë Red Lips van op de foto. Plant is sterk gegroeid /geschoten en schreef gegroeid. Wil hij bloeien? Meer zon? Onderaan verschijnen ook twee aparte mini-plantjes. Hij staat binnen tegen de muur, met indirect zonlicht.
Wat doe ik met de hoofdstam? En wat met de nieuwe stekjes? Ik ben een echte leek als het op planten en stekken aankomt dus hopelijk kan iemand me helpen. Alvast bedankt!

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 30 juli 2016 - 11:48
Liesbeth.vada

Liesbeth.vada

Hierbij een detail van de nieuwe stekjes.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 30 juli 2016 - 11:49
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

De plant afsnijden tot aan de stekjes.
De top afsnijden, wat bladeren verwijderen, laten drogen en in een andere pot oppotten in goede cactus/vertplant aarde/perliet.
zaterdag 30 juli 2016 - 13:18
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Snij maar gerust af tot onder de trosvormige tros bladeren = tot waar die "groengekleurde" bladeren beginnen. HANG die "kop" in een veel kleinere pot zodanig dat de nog resterende bovenste bladeren op de potrand rusten en laat die zeker 2 weken met rust tot het snijvlak helemaal droog en wat verhard aanvoelt. Maak een grondmengsel van bvb 1/3 bladaarde, 1/3 kleigrond uit uwen hof bvb en nog 1/3 grof zand of "rijnzand". Maak dan een "holte" in dat mengsel en laat de afgesneden, opgedroogde kop in die holte zakken zodanig dat de nog resterende tros bovenop dat grondmegsel rust en....nu geduldig wachten tot er zich nieuw wortels gaan vertonen aan die ingekorte "kopstek"...Af en toe eens controleren of er zich nieuwe wortels aan het vormen zijn.....Het onderste nog resterende deel van uw plant niet weg gooien want er is veel kans dat die zal nieuwe scheuten maken....kun je nadien afsnijden en een "commerce" beginnen.....
In sommige clubs worden er al eens demonstraties gegeven over o.a; Stekken.....Probeer eens via Google of je daar soms een soortgelijk artikel vindt of "puur" eens in het Forum of je daar nog iets kunt opvissen....
Zelf heb ik het belgisch tijdschrift CaVeKa vol geschreven met dergelijke onderwerpen maar heb momenteel "geen tijd genoeg" om die op te zoeken.....
zaterdag 30 juli 2016 - 20:36
Liesbeth.vada

Liesbeth.vada

Super bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties. Ik ga het morgen proberen
zaterdag 30 juli 2016 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon