menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aloë Vera stekken

artemis

Artemis

Hallo,

Mijn Aloë Vera Barbadensis Miller die het erg goed doet had scheuten.

Een drietal weken geleden heb ik de stekken eruit gehaald (ze zijn tot 25cm lang) met kleine worteltjes eraan, enkele dagen laten rusten en dan in aarde gezet.
Maar nu doen de stekken het niet goed! De scheuten worden dun en slap, alsof de plantjes zichzelf aan het leegzuigen zijn.
Ik heb ze (tijdelijk) in gewone bladgrond gezet en nog geen water bijgegeven omdat de grond nog vochtig genoeg is.

De bedoeling is dat de scheuten met pasen mee naar Spanje zouden vliegen waar een vriend hem in zijn tuin aldaar zal planten. Maar nu ben ik bang dat ze het niet gaan halen.

Wat doe ik fout of wat kan ik beter doen?

Alvast bedankt
donderdag 10 maart 2016 - 11:53
SandraS

SandraS

Ik heb zelf de scheut met tere wortels eerst een tijdje laten wortelen in een glas met water....je weet t vast wel....alleen de wortels in het water, niet de plant zelf... En hem een tijdje de tijd geven.
Ik zou 'm ook eerst binnen in een pot zetten als het voldoende wortels heeft, zodat hij even een tijdje kan aanslaan, en geregeld water krijgt...ze houden best van wat vocht merk ik.

Succes!
donderdag 10 maart 2016 - 18:07
artemis

Tekst aangepast

Artemis

Bedankt voor je reactie SandraS

Ik heb min of meer deze richtlijnen gevolgd (ga naar deel 3 onderaan)
http://nl.wikihow.com/Aloe-vera-planten
Daar zeggen ze van de eerste weken best geen water bij te geven.
De moederplant doet het overigens goed op zeer weinig water… en in de natuur groeien ze toch ook op droge zanderige grond?
vrijdag 11 maart 2016 - 14:11
SandraS

SandraS

Ja, dan zou het moeten lukken. Maar wel als de scheut al wat wortelgestel heeft.
Dit kun je bevorderen door middel van mijn advies.
Ik zou dan de plant eerst binnenshuis laten 'opgroeien', en als deze wat blad heeft ontwikkeld pas de tuin in....
Uitproberen maar
vrijdag 11 maart 2016 - 16:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon