menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meest geschikte entstam

Ga naar meest recente reactie

jowell134

Jowell134

Hallo, welke entstam accepteert de meeste entingen?
zelf dacht ik aan Trichocereus en pereskiopsis.
zelf wil ik graag experimenteren met enten welke soorten kan je goed mee experimenteren en zie je snel resultaat bij?

ik hoor het graag.
Gr, Jowell.
zondag 8 september 2013 - 14:58
bryofan

Bryofan

je kan ook op hylo enten, dat zie je ook heel vaak.
Opuntia humifusa/compressa wordt ook wel gebruikt: http://www.cactus-art.biz/technics/Grafting_on_opuntia_muvie_by_Ruud_Tropper.htm http://www.cactus-art.biz/technics/Grafting_on_opuntia_compressa_index.htm
heb er nu een van jouw hylo zaailingen op staan, hij zit iig redelijk vast, en is nog niet verschrompeld verder staat er nog een g. baldianum op, maar weet niet of die het gaat redden
dinsdag 10 september 2013 - 19:45
sirius

Sirius

Hylocereus kan absoluut NIET tegen de kou!
dinsdag 10 september 2013 - 21:07
jowell134

Jowell134

Frans,

Leuk man! K ga denk ook eens enten.. zou je foto kunnen maken?


Sirius,
Dat is mij duidelijk, maar zoveel boeit mij dat niet gewoon naar binnen..
woensdag 11 september 2013 - 15:03
Wiebe

Wiebe

Enten om te enten? Enten is m.i. geen doel op zich maar een manier zeldzame soorten te vermeerderen of soorten te kweken die niet of erg moeilijk op eigen wortel te kweken zijn. G. baldianum enten? M.i. geen enkel noodzaak! Zeker bij 'sterke' onderstammen worden ge
woensdag 11 september 2013 - 18:44
Angus

Angus

Waarschijnlijk zijn ze het enten nog onder de knie aan het proberen te krijgen en word er daarom geoefend met makkelijke soorten.
woensdag 11 september 2013 - 19:24
sirius

Sirius

Hylocereus naar binnen, voor een raam in de kamer met flink wat tocht op de vensterbank, amen en uit!

verder is het zoals mr Wiebe zegt. Enten om te enten en in het wilde weg? tijdverlies!
woensdag 11 september 2013 - 23:50
Botanist

Botanist

Tijdverlies zou ik het niet noemen Sirius, want door de praktijk leerst men steeds bij.
Er zijn liefhebbers die maar onderstammen blijven kopen alhoewel de koppen van onderstammen gemakkelijk te stekken zijn om er het volgens jaar weer gebruik van te maken. En van Peireskiopsis kan je er zelfs hetzelfde jaar al hergebruiken.
zondag 27 oktober 2013 - 20:49
Dany

Dany

Je kan moeilijke en traag groeiende planten ook enten als zaailing op een kleine Echinopsishybride, die kan je dan na een tijdje laten zakken zodat je niet meer ziet dat ze geent zijn

Echinocactus horizonthalonius uit het zelfde zaaisel, vooraan op eigen wortel, de grotere zijn als zaailing geent op een kleine Echinopsishybride

[afbeelding verwijderd niet-https]

Idem met Ariocarpus fissuratus v. hintoni

[afbeelding verwijderd niet-https]

Echinomastus durangensis, die zijn allemaal geent

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 oktober 2013 - 18:23
jowell134

Jowell134

@Sirius.
Dat jij niet met planten kan omgaan snap ik zo aan je berichten te zien moet je nog zeer veel leren.. Hier gaan planten niet dood aan menselijke falen wat dood gaat wordt vervangen.

@Dany
Interessant!, ik wil graag langzaam groeiende bijv, Peyote enten op een San pedro.
Natuurlijk als deze groot genoeg is op eigenwortel zetten en weer verder laten gaan.
Zou dat mogelijk zijn? of is voor een beginnende enter van cactussen niet aan te bevelen?

Hoe gaat men bijvoorbeeld te werk?
vrijdag 8 november 2013 - 20:35
sirius

Sirius

Jowell134,
vel geen oordeel op wat je niet kent, laat staan op vage valse vermoedens. Leer planten kweken ipv ze te enten, dan hoef je geen domme uitspraken te doen die nergens op slaan!
Ter info: ik kweek al 40 jaar cactussen met redelijk succes, waarschijnlijk kom je hier en daar toch nog iets te kort!
vrijdag 8 november 2013 - 21:07
Dany

Dany

Peyote of Lophophora zou ik persoonlijk nooit enten. Ik ben akkoord dat deze plant niet vlug groeit maar dat is juist zijn charme en hij kan reeds op jonge leeftijd bloeien. Het is ook zo'n geen moeilijke plant op eigen wortel. Ik denk ook als je hem ent en als hij dan voldoende groot is om van de entstam te halen het niet eenvoudig is om hem op wortel te krijgen. Indien je hem zou enten op een grote San Pedro ga je een opgeblazen Peyote krijgen die er echt niet meer leuk uitziet.
vrijdag 8 november 2013 - 21:15
jowell134

Jowell134

@Sirius.
We stoppen er maar lekker over het is gezegd en daarmee klaar.
Ik kan het ook niet weten dat je het verkeerd/goed bedoelde .

@Dany
Hier zit het knopje, in een potje met grond uiteraard cactusgrond en krijgt geen water.
Alleen schrompelt behoorlijk.. en ik ben bang met water geven..
Ik heb zelf gehoord dat het 30jaar duurt tot bloei
Eerder bloei klinkt als koele overwintering ook dat durf ik niet met z'n gevoelig bolletje. eerst wortels kweken en dan verpotten in een pot waarin hij in hoord.
zaterdag 9 november 2013 - 23:34
Dany

Dany

Kan je geen foto plaatsen? Hoeveel Peyotes heb je staan
dat het wat verschrompelt is niet erg. Probeer hem koel (6
zondag 10 november 2013 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon