menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoya stekken

Ga naar meest recente reactie

Vivigreen

Vivigreen

Kan je een blad van een hoya ook stekken?
Graag een beetje uitleg van de kenners!

Gr.Vivianne
zondag 3 juli 2011 - 20:46
Paronoto

Paronoto

Ik meen van niet maar den "Botanist" weet daar meer van, over dat stekken van Hoya's. Kijk eens in de rubriek ZOEKEN (bovenaan)
Emilio laat u horen....
zondag 3 juli 2011 - 22:03
Botanist

Botanist

Bladstek kan, maar kan jaren duren voor het een plant geeft, en dan nog maar met minder dan 1 kans op 10.
Wel lukt het vrij gemakkelijk naar gelang de soort als er een stuk stengel met een oog (dus ook blad) aan zit.
Mijn 2 kruisingen zijn op die manier massaal in tuincentra in de US te vinden.
maandag 8 augustus 2011 - 23:04
Vivigreen

Vivigreen

Botanist bedankt voor de proffesionele uitleg.De hartvormige blaadjes die met valentijn worden verkocht zijn van de hoya kerrii en kunnen die dan niet uitgroeien tot een plant?

Gr.Vivianne
dinsdag 9 augustus 2011 - 13:21
Botanist

Botanist

Dat kan inderdaad wel gebeuren Vivianne, maar het kan jaren duren voor er een plantje te voorschijn komt en dat is ook (zoals eerder vermeld) geen garantie. Ik schat de mogelijkheid ervan op 10 %.
dinsdag 9 augustus 2011 - 15:21
Vivigreen

Vivigreen

Bedankt Botanist!
Weer wat geleerd !

Gr.Vivianne
dinsdag 9 augustus 2011 - 19:47
zoekertje

Zoekertje

Hoi ik heb ook een 3tal jaar geleden toevallig voor het eerst kennis gemaakt met een Hoya Carosa (groot bladerig) toen ik bij iemand op bezoek was. De aparte bloeiwijze alsof de bloempjes echt van was gemaakt zijn, vandaar de bijnaam wasbloem, en de zoete geur vond ik toen geweldig en maken van deze plant een bijzondere aanwinst in huis... Ik kreeg toen van die eigenaar 4 kleine stekken mee in de veronderstelling dat ik dan zeker eentje succesvol kon laten wortelen...maar ik heb op het eind van datzelfde jaar alle 4 de stekken aan het groeien gekregen en ik heb ze toen verdeelt in 2 bloempotten. Na het eerste jaar begonnen ze met 1 bloemtuil te bloeien.
Ik heb ze nu 3 jaar en vond het tijd om er stekken van te nemen. Hoe ben ik tewerk gegaan: ik heb een dunne houterige tak van mijn hoya carnosa verwijderd waarop zich duidelijk korte luchtwortels ontwikkeld hadden en die tak heb ik vervolgens iin stukjes doorgeknipt om meerdere stekken te verkrijgen met telkens 2 bladeren bovenaan de stek. Ze staan sinds vorige week aan de vensterbank.
Ik heb ook eind juli van dit jaar ook toevallig bij een beleefdheidsbezoek van een vriend kennis gemaakt met de gekrulde versie van de carnosa (groot bladerig) en vermits het nog een jonge plant was en ik toen al via internet vernomen had dat de Hoya ook kan vermeerderd worden via een blad met klein steeltje eraan, kreeg ik zo'n gekruld blad mee naar huis (want het plantje was te klein om te stekken)
Ik heb toen een doorschijnend plantpotje gekozen en gevuld met bloemengrond en het blad er bovenop gelegd waarbij de 2 uiteinden van het blad met steeltje onder de grond zitten. Na enkele maanden mag ik ook nu met zekerheid zeggen dat dit experiment zal slagen want ik kan de wortels in de doorschijnende beker (geperforeerd aan de onderkant) duidelijk zien verschijnen onder het blad en het blad ziet er zelf nog steeds groen en gezond uit dus ik verwacht binnenkort een scheut van onder het blad naar boven verschijnen. Ik ben dus in blijde verwachting van een gekrulde Hoya carosa
maandag 10 oktober 2011 - 04:19
Paronoto

Paronoto

uiteinden van het blad met steeltje

Ik meen dat het hier eerder om een "stengelstek" gaat dan wel om een bladstek.
maandag 10 oktober 2011 - 09:35
zoekertje

Zoekertje

klopt, zoals een blad met steeltje in de herfst van een boom valt werd een blad met het bladsteeltje van de plant afgenomen...
Dus Paronoto dat noemt men dus een stengelstek... Dus de wortels verschijnen aan het bladsteeltje volgens jou?
Ik had hier geen kennis van en heb dan maar voor alle zekerheid niet alleen het bladsteeltje maar ook het blad aan de uiteinden iets onder de grond gestoken om alzo op 2 paardjes te wedden met name vermeerderen via het steeltje of vermeerderen via het blad zoals de natuur het verkiest.
Lijkt me trouwens een makkelijke manier van vermeerderen als men geen geduld heeft om enkele jaren te wachten op volwaardige stekken van een volwassen moederplant.
dinsdag 11 oktober 2011 - 01:10
zoekertje

Zoekertje

ik zal er binnenkort een foto van maken zodat jullie ook kunnen zien waar de wortels zich ontwikkeld hebben. Ben zelf ook benieuwd als het zover is.
Tot wederziens
woensdag 12 oktober 2011 - 14:38
Botanist

Botanist

Zoekertje, je hebt het fout begrepen !
Met een stengelstek bedoelen we wel degelijk dat er een gedeelte van de stengel aanwezig moet zijn !
En wat jou geduld betreft ga je veel meer tijd nodig hebben om misschien (!!) een plantje te zien verschijnen uit le bladstek. Die zal trouwens nooit uit het blad verschijnen, maar kan enkel van de basis van die bladsteel ontstaan.
Wel kan je veel gemakkelijker van zelfs een heel oud blad met een stukje stengel eraan een plant bekomen.
woensdag 12 oktober 2011 - 21:03
zoekertje

Zoekertje

Ik heb van het gekruld hoya-blad met kort bladsteeltje een foto gemaakt waarbij ik de grond van de wortels zoveel mogelijk heb verwijderd om duidelijk te tonen dat de wortels zich inderdaad ontwikkeld hebben op de plaats waardat het bladsteeltje begint onder het blad. Omdat er zich voldoende sterke wortels ontwikkeld hadden leek me dat verantwoord om te doen.

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zaterdag 15 oktober 2011 - 18:56
mightywil

Mightywil

Drie maande geleden raapten ik bij een tuincentrum een heel klein hart vormig blad (2 cm) op, legde het bij een van mijn cactussen en nu heb ik hem maar in een eigen potje gezet.
Of is dit geen Hoya???

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

zondag 6 november 2011 - 12:35
Botanist

Botanist

Volgens mij is dit zeker geen Hoya, maar eerder een misvormd blad van een crassula of andere vetplant. Even wachten tot er een plantje gevormd is. v
dinsdag 8 november 2011 - 21:22
mightywil

Mightywil

Dus geen Hoya.
zondag 13 november 2011 - 09:41
Ellyhart

Ellyhart

Hallo ik heb zo een schattig hartje op de markt gekocht paar jaar geleden, sinds komen er hartjes bij denk ondertussen wel acht alsook regelmatig wassen bloemetjes maar nu een stengel die ondertussen zeker dertig cm hoog rijkt. Maar nu komen er topjes op die stengel lijken wel pootjes. Onderaan die stengel ook een stokje met bloemetjes. Wat moet ik met die steel? Want het is niet echt mooi. Graag zou ik ook nieuwe plantjes kweken maar weet niet hoe en durf niet zomaar te knippen om het plantje kapot te maken... Orchideeën lukken perfect maar deze nog niet gesurft
zondag 23 augustus 2015 - 09:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon