menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien Opuntia-achtigen

Ga naar meest recente reactie

Wiebe

Wiebe

Ik wil graag raad vragen aan ervaren Opuntia-zaaiers op dit forum. Ik heb zaad liggen van een 3-tal Opuntia-achtigen nl. O.. sulphurea, Puna subterranea en Maihueniopsis "iturbe". Vraagt het zaaien van deze soorten nog een speciale behandeling?

Wiebe
donderdag 2 april 2009 - 12:36
jumperke

Jumperke

Wiebe,

Ik denk dat die Maihueniopsis een speciale behandeling vraagt, ttz een koude behandeling.....
Vraag eens raad aan Dany, die zal U verder kunnen helpen!

jerko
donderdag 2 april 2009 - 20:17
Dany

Dany

Wiebe,
Ik heb al dikwijls Opuntia en aanverwanten gezaaid. Mijn ervaring is dat je beter een plant koopt en er dan stekken van pakt. Maar ja soms zijn we koppig en willen we het toch anders doen, dat is de uitdaging van de hobby vind ik.
De Opuntias zelf dat valt nog mee kwestie kiemen, bij de winterharde die ik zaaide had ik een opkomst van 25 à 50% soms kwamen er nog boven na 3 - 4 jaar. Als dat kiemt groeit dat precies zoals een zuiltje en het is maar de jaren erna dat er zich schijven ontwikkelen.
De niet winterharde Opuntias die kiemen nog een beetje beter dan de winterharde, volgens mij mag die O. sulphurea geen problemen geven. Ik heb die altijd gezaaid in verwarmde zaaibak waarin de tempertuur schommelde ts 23 en 32°C.
Ik heb ook al eigen zaadbessen gezaaid van winterharde cactussen en dat gewoon buiten in een potje gezaaid en de natuur zijn werk laten doen en dat lukt ook redelijk goed.
Wat Maihuenopsis betreft dat kiemt veel moeilijker dan Opuntias, dat is een kiempercentage van 0 à 15%. Dat heb ik al gewoon gezaaid zoals Opuntias, ik heb dat al in de diepvriezer gestoken, de zaaipotjes buiten laten overwinteren, droog laten komen terug nat enz... niks helpt blijkbaar kiemen doen ze niet. Zelfde verhaal voor Tephrocactussen, Grusonia bradtiana en Austrocactus. Het zullen waarschijnlijk wel moeilijke kiemers zijn maar ik heb ook twijfels aan de kwaliteit van het zaad, volgens mij wordt dat zaad niet veel besteld en wordt er dikwijls oud zaad geleverd plus dat die planten ook niet de grote massa bloemen geven om zaad te verkrijgen.
Punasoorten heb ik nog nooit gezaaid.
Ik heb dit jaar gezaaid van die soorten op 14 maart volgens de baggymethode en temp. ts 23 en 28°C, alle zaad van Mesagarden
Austrocactus, /2,6,17-18/ from southern Argentina
71.3-bertinii 'patagonicus' /18/ silvery pink flowers
Grusonia, /4,6,9,12,16/ thick ribbed stem, Mexico
442.8-bradtiana SB1173 Paila, Coah., dense white spines
442.81-bradtiana SB1718 /17/ Sra de la Paila
Tephrocactus, /4,9,12/ segmented stems, variable spination
1250.281-aoracanthus /16/ globose stems, very long black spines
1250.478-paediophylla /17/ spines beyond belief
Kieming tot nu toe ééntje van nr 1250.281
Ik wens je veel succes en als die Maihueniopsis goed zou kiemen laat dan eens weten hoe je het gedaan hebt.
Mvg.
Dany
zondag 5 april 2009 - 11:28
Wiebe

Wiebe

Dany,

Bedankt voor je reactie.

Het zaad van deze soorten is van de natuurlijke vindplaatsen afkomstig en is als "ruilzaad" bij mij in de brievenbus gevallen. Ik heb een paar maand geleden Tephrocactus alexanderi gezaaid; na een paar week buiten (inclusief wat vorst) staat dit nu bij de andere zaden in de kas; nog geen kieming. De andere soorten heb ik net gezaaid en geef ik in eerste instantie dezelfde behandeling als de rest. Ik zie wel wat eruit komt en hou je op de hoogte.

Wiebe
zondag 5 april 2009 - 21:37
moaske

Moaske

Hallo Wiebe en Dany
Ik ben een beginnend liefhebber van winterharde cactussen en heb nul ervaring in zaaien
We zijn ondertussen een 8 -tal jaar verder dus ik denk dat jullie ondertussen een pak ervaring bij hebben . ik heh hier zaad van de volgende opuntia , sphaerocarpa, humifusa .pollardii en escobaria missouriensis . Hoe kan hier best te werk gaan ? Steek ik die eerst enkele dagen in de diepvries ?
vrijdag 17 maart 2017 - 06:42
Dany

Dany

Beste,
Ik weet niet hoeveel zaden je hebt van iedere soort, als je er veel hebt kan je een deel invriezen en de rest niet, als je er niet veel hebt zou ik niks invriezen. Escobaria zou ik zowiezo niet invriezen. Ik zou ze zaaien volgens de baggymethode (staat beschreven in de vaste topic "Alles over zaaien°)
Sommige Escobaria's zijn winterhard maar vochtbestendig is nog een andere zaak.
Bij Echinocereus heb je ook veel winterharde cactussen.
Het grote probleem bij ons is de vochtige lucht in de winter, ze gaan niet kapot van de kou maar van de nattigheid.
Je mag nu al zaaien maar wees niet teleurgesteld als er niet veel boven komt, Opuntia is een moeilijke kiemer, als het niet lukt zet je zaaipotje weg tot volgend jaar of laat het gewoon buiten staan in weer en wind.
Zaad van winterharde cactussen kan je ook bekomen bij Mesagarden
http://www.mesagarden.com/
Veel succes.
vrijdag 17 maart 2017 - 17:50
moaske

Moaske

dag Dany

bedankt voor uw reaktie
ik heb een deel ingevroren en een deel niet , de escobaria missouriensis staat bij mij nu toch al twee winters gewoon in een plastic potje op een tuintafel in afwachting van uitgeplant te worden in een bordes , en hij heeft in 2016 zelfs gebloeid en dus wat zaad opgeleverd , ik heb er vorig jaar ook reeds een paar gezaaid en toch reeds enkele kleine cactussen er bij gekregen , ik heb dat toen gewoon in cactusgrond met zand erboven gedaan
ik hoop dat de opuntias het dit jaar ook goed doen , vorig jaar was de opkomst echt wel mager te noemen
donderdag 23 maart 2017 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon