menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Ent verandert van vorm

Ga naar meest recente reactie

De monte Aragon

De monte Aragon

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en kom hier eigenlijk vanwege mijn vader. Hij is 91 en meldde mij een vreemde ontwikkeling van zijn Euphorbia Cristata. Die is geënt op -volgens mij- een andere Euphorbia. De Cristata-ent krijgt nu uitlopers die dezelfde vorm hebben als de onderstam. Vier op een rij. Waar komt dit door?
Is de cristata een kweekvorm die naar zijn oervorm terugkeert?
Is de onderstam bezig de macht over te nemen?
Of is het puur toeval en zien we deze groei wel vaker bij de cristata?
Iemand die hier ervaring mee heeft?

C&S Algemeen

donderdag 27 juli 2017 - 19:35
Angus

Angus

cristaatvormen beginnen meestal vroeg of laat wel weer wat 'gewone' groei te vertonen, en dat is ook wat de deze aan het doen is. Keuze is aan jou (of je vader) of je deze verwijdert of niet.
zondag 30 juli 2017 - 17:21
De monte Aragon

De monte Aragon

Dank je wel Angus,
Klinkt of je er verstand van hebt. Ben ik blij mee. Is die cristaatvorm een soort gedwongen vreemdgroei van een plant die er eigenlijk liever anders uitziet? Hoe moet ik dat zien? Fascinerend dit.
dinsdag 1 augustus 2017 - 21:39
annita1950

Annita1950

wanneer het groeipunt van een plant zich verbreedt
groeit de plant op een onnatuurlijke verder dit noemen
ze cristaatvorming

annita
woensdag 2 augustus 2017 - 10:23
De monte Aragon

De monte Aragon

Wat grappig Annita! Cristaatvorming is dus een onnatuurlijke groeiwijze. En hoe krijg je een plant ertoe het groeipunt te verbreden? Ik neem aan dat het dus ook met andere planten dan de Euphorbia kan worden gedaan?
donderdag 3 augustus 2017 - 18:35
annita1950

Annita1950

ik denk niet dat je het groeipunt van een plant of cactus kan verbreden
de groeiwijze van cristaat ontstaat spontaan
cristaten komen bij veel planten voor zo is celosia of hanekam wel bekend
ook bij bloemen komen cristaten voor

annita
donderdag 3 augustus 2017 - 20:49
De monte Aragon

De monte Aragon

Ik heb me inmiddels een beetje op de hoogte gesteld en cristaten kan je inderdaad niet dwingen of kweken. Er wordt volop gespeculeerd waar het door kan komen (voeding, temperatuur en zelfs chemicaliën). Het komt bij heel veel soorten voor en eigenlijk is terugkeer naar de oorspronkelijke vorm net zo "normaal" als het ontstaan van cristaatgroei. Normaler eigenlijk. Blijf het heel fascinerend vinden. We laten hem gaan en kijken wat het wordt, leuk!

Annita en Angus bedankt, ik heb iets nieuws geleerd!
vrijdag 4 augustus 2017 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon