menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

PAPRIKAPLANT

Ga naar meest recente reactie

ulanka

Ulanka

Ik heb 2 parikaplanten in potten staan op mijn terras, er hangen bij beide al 3 vruchten aan , maar deze morgen zag ik dat er grote gaten zitten in de bladeren, van wat of welk beest zou dit kunnen de oorzaak zijn. Ik twijfel of het slakken zijn daar ik pas vorige week slakkekorrels gestrooid heb (veilige) en er in de pot ook nog wat liggen.
Nog een vraagje : wanneer mag ik de paprikas plukken, ze zien nu nog groen.

groetjes

ULANKA
dinsdag 10 juli 2007 - 15:14
Bowie

Bowie

Ulanka, natuurlijk mag je ook groen paprika's oogsten, als je liever rode hebt, dan ga je moeten wachten.
dinsdag 10 juli 2007 - 23:02
zico

Zico

Ulanka, natuurlijk mag je ook groen paprika's oogsten, als je liever rode hebt, dan ga je moeten wachten.


bowie en ulanka
ja dat is juist groene kan je ook oogsten, maar hoelang duurt het eigenlijk voordat ze rood of geel worden ik wacht al zeker 3 weken met ze te plukken
zico
woensdag 11 juli 2007 - 04:08
Maxpowa

Maxpowa

Als er verder geen bruine plekken te zien zijn (wat zou kunnen wijzen op BLS (bacterial leaf spot)) zou ik toch eerder denken aan ofwel slakken ofwel een of andere rups en dan echt wel voorkeur voor de slakken, want daar heb ik zelf ervaring mee en die kunnen echt snel gaten raspen hoor.

Ga eens goed op zoek na een regenbui (zal wel niet moeilijk zijn zeker) of je er toch geen ziet, korrels helpen goed maar zijn geen 100% oplossing, sommige slakken kruipen ze voorbij zonder ze te merken en 1 slak kan al veel schade toebrengen hoor.

Steven
woensdag 11 juli 2007 - 18:52
Maxpowa

Maxpowa


bowie en ulanka
ja dat is juist groene kan je ook oogsten, maar hoelang duurt het eigenlijk voordat ze rood of geel worden ik wacht al zeker 3 weken met ze te plukken zico



Ik ben dan wel niet Bowie of Ulanka, maar zal toch even antwoorden

3 weken is niet zo heel erg lang hoor en te vroeg plukken is riskant, doorgewinterde kwekers leren gaandeweg wanneer de groene geplukt kunnen worden, als beginner zou ik wachten tot er toch een zeker verkleuring plaats vindt (kan echt wel lang duren hoor, denk daarbij aan ettelijke weken tot maanden), dan ben je zeker dat je niet te vroeg plukt. Geduld is hier een schone deugd, en alhoewel de vruchten hangen te lonken, zal de smaak in de vroege fase verre van lekker zijn.

Steven
woensdag 11 juli 2007 - 18:56
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Steven, duurt het nu veel langer doordat het minder warm is?
woensdag 11 juli 2007 - 19:26
zico

Zico

steven, sorry dat het zolang duurde voordat ik antwoorde maar ik geraakte niet op de site.ik heb aan elke plant drie grote groene paprika's laten hangen maar ik heb van elke plant al zeker vijf of zes vruchten geplukt. van smaak en geur zijn ze heel goed bv. in de spagetti, of op de bbq tot nu toe heel nog niemand van de familie geklaagd over de smaak, ik wil alleen ook eens rode of gele paprika's hebben; ik heb drie planten één rode één gele dat zijn twee gekochte planten en dan heb ik nog een zelf gekweekte rode plant maar die is wel kleiner en ook de vruchten zijn kleiner alleen duurt het lang eer ze verkleuren ik heb ook al een beetje aan bladsnoei gedaan om ze sneller te laten verkleuren maar het helpt niet echt
zico,
zondag 15 juli 2007 - 14:00
ulanka

Ulanka

En ik ben wel Ulanka ...en bedankt voor alle tips , ondertusssen ben ik er ook op uitgekomen dat de slakken mijn korrels links laten liggen verdorie toch !! Mijn paprikas zaten ook al vol gaten en bruine plekken, dus dat zal niets worden, maar de andere pot zag er goed uit en heb dan maar de 3 groene paprikas geplukt terwijl ze nog intakt waren, nu wachten op een ander kleurtje, maar dan in de fruitmand !!

groetjes

ULANKA
maandag 16 juli 2007 - 15:28
Tomateboer

Tomateboer

Oei, hier is blijkbaar iets misgelopen met de vormgeving, het forum treed buiten zijn oevers
maandag 16 juli 2007 - 21:44
Tomateboer

Tomateboer

Zo, opgelost...
Probeer zo weinig mogelijk te citeren, er moet blijkbaar iets mis gelopen zijn want die 2 berichten zaten in elkaar verweven
grt
Angelo
maandag 16 juli 2007 - 21:51
Roxie

Roxie

Hallo, heb een paprikaplant staan waarbij het gele paprika's worden. De verkleurig is toch als volgt. Groen rood oranje geel.bij mij van groen naar oranje.kan dit?klopt dit?
zondag 4 september 2016 - 16:23
Thefizyx69

Thefizyx69

Dat is een gele paprikaras. Die gaat van groen naar geel. De rode van groen naar rood en de oranje van groen naar oranje
zondag 4 september 2016 - 20:29
Roxie

Roxie

Ja idd gekocht voor gele paprika.dan is de oranje kleur nu de tussenkleur dan?
maandag 5 september 2016 - 18:03
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Nee is niet de tussenkleur. Zal een verkeerde kleur geweest zijn die tussen de gele paprika's zat dat je hebt gekocht.
maandag 5 september 2016 - 19:07
Roxie

Roxie

Ah ok ook goed.maar dan heb ik wel mijn twijfels bij mijn andere want die zouden moeten rood worden... Maar die hebben nu ook al een gele schijn op.bedankt voor de info want het is de eerste keer dat ik paprika's kweek. B-)
maandag 5 september 2016 - 19:12
miake

Miake

Ik heb reeds enkele jaren paprikas geteeld. Het eerste jaar is mijn beste oogst geweest. Dit jaar zijn ze zo moeilijk in de groei geraakt na uitplanting. Buiten dragen ze allen paprikas, reeds een paar rode geplukt. Binnen in de serre is er één dragende plant. Er komen nu nog paprikas aan. Ik plant ze om de 2 jaar op dezelfde plaats; zou de serregrond moe zijn ?
zondag 2 oktober 2016 - 14:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon