menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bodembedekking serre

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Morgen rijden we naar de makro voor een serre aan te kopen. Deze willen we dan eind deze maand begin maart zetten. De plaats die we ervoor hebben uitgekozen is waar nu de kippen zitten. Deze zitten vrij ruim en krijgen dus een kleiner stuk dat voor hen nog steeds ruim genoeg zal zijn.
Welke grond moet er in de serre aanwezig zijn? Nu is het dus grond waar de kippen in gescharreld hebben. De bedoeling is om in de serre tomaten, komkommer, paprika en misschien nog wel enkele andere groenten te zetten. Moeten we er nog andere grond zoals potgrond, koemest, turf, ... onder mengen of is dit niet nodig?

maandag 12 februari 2018 - 15:32
swerts29

Swerts29

Dag Ruddy,
Als je volgende maand al wil beginnen planten en zaaien inde serre zou ik zeker geen vers mest gebruiken.
Wel een laag compost met daarbovenop een paar centimeter potgrond voor betere kiemen van zaadjes.
Je kan later nog altijd koemest korrels bijstrooien..
maandag 12 februari 2018 - 16:10
Patrikc

Patrikc

Ik zou je vooral afraden daarvoor naar de makro te gaan...
Kijk bvb hier eens www.euroserre.com , maar er zijn er ook nog andere.

Serregroenten kunnen best wel veel bemesting verdragen, als je moet koemestkorrel gaan bijstrooien dan is het al te laat... Maar ik heb zo het idee dat de bemesting voor het eerste seizoen al door de kippen in orde gebracht is

Veel succes
maandag 12 februari 2018 - 16:33
ruddy

Ruddy

Zijn er dan slechte ervaringen met serres van de makro? Wij hebben al veel serres opgezocht en de prijzen variëren wel heel fel. Je ziet prijzen die ons budget niet toelaten.
De maat van serre die we voor ogen hadden was l 384, br 257 en nokhoogte 230, 9,9 vierkante meter oppervlakte. Zelf ben ik al niet zo een handige harry om dit ineen te zetten, zal er hulp voor moeten inschakelen.

De bedoeling is het eerste jaar planten aan te kopen in de aveve bv en dan uitplanten. Misschien dan wel bv worteltjes zaaien.
Koemest is dus al geen optie om eronder te werken zo laat. Kan ik dit dan beter volgend jaar al in de november of zo doen? Wat kan ik er dan nu het beste onder mengen of is dit nu toch niet nodig omdat de kippen het al bemest hebben?

Merci voor de reacties.
maandag 12 februari 2018 - 17:39
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik heb dat model van makro eens bekeken...

Doe jezelf een plezier en ga minstens eens kijken in Genk, het is niet ver...

Steviger glas (4mm), hogere goothoogte, grotere verluchtingsramen, stevigere constructie..
Voor nauwelijks enkele tientallen € meer, of zelfs niet.

Mijn eerste van die fabrikant is meer dan 25 jaar oud, is drie keer verhuisd, staat nu bij mijn ouders en is nog in perfecte staat. Zelf heb ik nu een veel grotere.

En koemestkorrels kan je gerust in het voorjaar in de serregrond mengen. Potgrond en turf in de serregrond mengen is zinloos. Compost is wel nuttig.
maandag 12 februari 2018 - 23:00
ruddy

Ruddy

Vandaag dus eens naar de Makro gaan kijken. Zijn echter zonder een serre terug gekomen, zag er niet zo degelijk uit. De prijzen van in Genk hebben we reeds. Deze hebben toch wel een prijs boven ons budget. Heeft er nog iemand ideeën waar we voor een serre kunnen gaan kijken regio balen?
dinsdag 13 februari 2018 - 17:29
annita1950

Annita1950

ga eens kijken bij Stappaerts in Tielen
zeer degelijke 2de hands serres

groeten annita
dinsdag 13 februari 2018 - 18:07
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat de prijzen in Tielen en Genk ongeveer van dezelfde grootteorde zijn.

Gelukkig heb je zelf in de m...o vastgesteld dat de kwaliteit niet super is en de juiste conclusie getrokken.

Ik zou zeggen, even sparen en dan beter iets degelijks kopen, je hebt er tientallen jaren plezier van.
dinsdag 13 februari 2018 - 23:06
ruddy

Ruddy

Ik heb inderdaad al contact gehad met stappaerts in Tielen. De tweedehands serres komen overeen met een nieuwe serre in Genk. We zijn dus nog volop op zoek. In onze zoektocht zijn we tegen gekomen dat een serre van poly carbonaat platen ook zo zijn voordelen heeft en misschien wel iets goedkoper zijn. Enkel is het esthetisch dan wat minder.
woensdag 14 februari 2018 - 00:58
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ruddy,

volgens mij zijn er ongeveer in dit seizoen meestal actieprijzen in Genk waardoor je een degelijke serre aan m...o-prijzen kunt kopen.

Serres met polycarbonaatplaten zijn minder stormbestendig. Een glazen serre weegt zoveel, die beweegt niet.
woensdag 14 februari 2018 - 08:50
annita1950

Annita1950

stappaerts serre
woensdag 14 februari 2018 - 13:09
swerts29

Swerts29

Ruddy,
Op 2de hands staat in Hasselt een serre zelf af te breken. Serre is buitenmaat 285cm x 255cm
Is geplaatst op de site 12 februari. (gratis.)
donderdag 15 februari 2018 - 17:32
ruddy

Ruddy

We gaan maandag in olen kijken voor een serre: 2m30 op 4,5 m. Hopelijk valt deze mee zodat we er eindelijk ene kunnen bestellen.
Ik open een nieuw topic met de vraag wat er allemaal in de serre kan gezet worden.
zaterdag 24 februari 2018 - 17:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon