menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte bonen

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Ik las ergens dat je snijbonen kunt laten hangen tot ze geel zijn en dan doppen. Ik ben dol op witte bonen zonder tomatensaus. Ik heb het geprobeerd; kon geen duidelijk kookadvies vinden, en heb ze uiteindelijk laten stukkoken. Wel lekker trouwens. Wie kan me hier meer over vertellen ?
1 is de stelling waar ? 2 zijn er specifieke rassen ? 3 Kooktijd ? 4 de grote witte bonen die ik ooit in Italië heb gegeten ?
5 de beste tijd om de snijbonen te oogsten voor dit doel ? Ik merkte duidelijk verschil, sommige bonen waren al droger en harder, andere sappiger en groter.
Bij voorbaat Dank, Marina
woensdag 13 september 2017 - 21:18
leerling

Leerling

We hebben elk jaar wel snijbonen waar witte bonen in gekomen zijn omdat we ze niet op tijd geplukt hebben.
Je kan ze laten hangen tot de peul geel of zelfs bruinig gekleurd is, of ze plukken als ze er 'dik genoeg' uitzien.
Als je ze dan peult, merk je vanzelf het verschil. Bonen die wat uitgedroogd zijn, zijn kleiner, harder en droger. Die gaan een paar dagen een lage kom in met een wat keukenrol op de bodem. Af en toe wat opschudden - bedoeling is ze, zo nodig, verder te laten drogen. Daarna berg ik ze op in een papieren zak. Voor gebruik week ik ze een nacht in koud water.
De duidelijk vochtigere bonen uit de groene(re) peulen gaan een 5-tal minuten kokend water in. De meeste zien wit, sommige eerder groenig. Afspoelen onder koud water, laten afkoelen en dan de diepvriezer in.

Hier eindigen ze als bonensoep. Al dan niet doorgedaan.

Dus:
1. ja
2. nee
3. wanneer de bonen in de soep gaan en de soep weer kookt, proef ik na een 20 minuten
4. ?
5. heel erg afhankelijk van een boel factoren. Ik herinner me een jaar dat we begin juli de snijbonen al opruimden, terwijl we dit jaar nog aan het plukken zijn. Gewoon in't oog houden dus.

donderdag 14 september 2017 - 01:02
weijandmari17

Weijandmari17

Dank voor je uitvoerige antwoord. Dus die witte bonen uit de snijbonen zijn inderdaad 'de' witte bonen, die Hak in potjes stopt ? ( Nog 1× checken voor de zekerheid.)
Groet Marina

Groenten

donderdag 14 september 2017 - 10:11
Dany

Dany

Als je de echte grote witte bonen wil hebben moet je droogbonen cannellini zaaien
.
DROOGBONEN (struik- of stamboon) Dit zijn hardschillige bonen, waarvan de volgerijpte zaden worden gedroogd om te bewaren en later gekookt te worden gegeten. De teelt en de zaaiwijze is volkomen gelijk aan die van de stamslabonen, alleen laat men de peulen aan de plant rijpen. De bonen droog en zo fris mogelijk bewaren, bij voorkeur in goed sluitende bokalen. Regelmatig controleren op bonenkevertjes die binnen de bonen kunnen zitten en de ganse voorraad vernietigen.
donderdag 14 september 2017 - 11:14
leerling

Leerling

@Marina
Ik heb je vraag duidelijk verkeerd begrepen.
De witte bonen die wij van de snijbonen oogsten zijn een bij-oogst. We zetten geen snijbonen om witte bonen te kunnen eten. We hebben er gewoon, omdat we niet alle snijbonen op tijd oogsten.
En ja, je kan die op precies dezelfde manier gebruiken.
En nee, de bonen in de potjes van HAK zijn hoogst waarschijnlijk geen snijbonen.

Als het de bedoeling is om witte bonen te oogsten, kan je inderdaad beter een andere soort zaaien, maar daar kan ik je geen raad in geven. Wat Danny voorstelt lijkt me in elk geval het proberen waard.

Maar ook dan heb je de keuze om de bonen gedroogd te bewaren of ze wat vroeger te plukken en ze blancheren en invriezen. Je zou ze zelfs kunnen wecken.
Ik bewaar de gedroogde in papieren zakken in de (droge) voorraadkast.
De andere doe ik liever in de vriezer. Als ik er dan wil gebruiken, hoef ik er niet een dag op voorhand aan te denken dat ze een nacht moeten weken, en insectenlarven zijn dan ook geen probleem meer.
donderdag 14 september 2017 - 20:51
verbena46

Verbena46

Cannellini bonen zijn iets kleiner dan de andere witte bonen maar hebben een delicate smaak.
In italie heb je misschien de "Bianchi di Spagna" geproefd ?

donderdag 14 september 2017 - 21:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En een deel van de bonen bewaren voor volgend jaar.voor de nieuwe teelt. Eerst goed drogen, dan een week in de diepvries en daarna niet openen en bewaren voor volgend jaar om te telen.
vrijdag 15 september 2017 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon