menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Groene rupsen

Ga naar meest recente reactie

FOSSA

FOSSA

Wie herkent deze deze rups en wat kunnen we eraan doen? Ze vreten onze tomatenplanten kaal.


Grtjs,
FOSSA

Groenten

maandag 10 juli 2017 - 15:11
Wouter2

Tekst aangepast

Wouter2

American bollworm, kan bestreden worden met Bacillus thurigiensis, een bacterie die verondersteld is om alleen insecten te besmetten, ik weet echter niet of dit in Europa in kleine hoeveelheden verkrijgbaar is.
maandag 10 juli 2017 - 15:46
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Waarom zou dat in Europa niet verkrijgbaar zijn, we leven hier niet in ontwikkelingslanden toch.

De handelsnaam is Xentari.

Je kan ze ook manueel verwijderen, dat duurt wellicht minder lang dan naar het tuincentrum gaan voor de Xentari.
maandag 10 juli 2017 - 17:42
Carib

Carib

Xentari is goed verkrijgbaar en is per kleine porties verpakt. Ik heb het gebruikt tegen de buxusrups en werkt daar prima tegen.
maandag 10 juli 2017 - 17:44
LT

LT

Kan ook zijn de rups van de nunvlinder (Orthosia gothica) of van de ni-uil (Trichoplusia ni). Er zijn er nog meer die hier op lijken. Onduidelijke foto.
maandag 10 juli 2017 - 19:17
rivofa

Rivofa

ik zou zeker niet met gif werken in de buurt van de tomatenplanten !
maandag 10 juli 2017 - 19:48
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Xentari is geen gif, het is een bacteriepreparaat waar rupsen van ziek worden en dood gaan, voor alle andere levende wezens is het onschadelijk. De veiligheidstermijn na toepassing is 0 dagen, dus zelfs onmiddelijk na toepassen mag je tomaten plukken, wassen en opeten.

Ik herhaal toch nog eens dat desondanks, manueel verwijderen wellicht het eenvoudigst is.
Het is ook niet goedkoop.
maandag 10 juli 2017 - 21:47
Carib

Carib

Bij tomaten lijkt me xentari wat overdreven, hoewel veilig. Ik heb hier ook rupsen op de cavolo nero, maar die druk ik gewoon iedere dag dood.
dinsdag 11 juli 2017 - 13:46
ilse99
maandag 24 juli 2017 - 08:12
ilse99
maandag 24 juli 2017 - 08:26
sugar

Sugar

Xentari mag in België niet door particulieren gebruikt worden. Je moet er een phyto-licentie voor hebben.
maandag 7 augustus 2017 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon