menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke groente is dit?

JackDaniels

JackDaniels

Ik geef alvast een beschrijving, een foto volgt hopelijk deze avond. Ik kreeg ooit knolletjes van iemand en de persoon was er van overtuigd dat het Egyptische boomui was. Zelf ben ik daar niet van overtuigd als ik kijk naar foto's van Egyptische boomui. Eens een knolletje geplant, groeit het uit tot een plantje met groene, fijne, spits toelopende blaadjes. Lengte van de blaadjes is wel een dertigtal cm. De blaadjes en het knolletje hebben een uitgesproken knoflooksmaak. De knolletjes zelf zijn kleiner dan lente uitjes, ze zijn minder dan 1cm in diameter. Als de plant begint te bloeien, dan komen er geen bloemen op maar bovenaan in de centrale stengel ontwikkelt zich een verdikking, vergelijkbaar met een gewone ui. Alleen bij een ui staat die verdikking helemaal bovenaan de stengel; bij mijn plantjes situeert de verdikking zich op ongeveer 3/4 van de stengel. Boven de verdikking blijft de stengel gewoon doorgroeien. Wat mij ook is opgevallen, is dat deze plant zich ook ondergronds voortplant. Er stonden er een vijftal in een grote pot en het jaar nadien stonden er ongeveer 25. De planten zelf heb ik niet in de mogelijkheid gelaten om zich via de bolletjes voort te planten, stuifmeel komt er ook niet aan te pas. Logische conclusie: ze planten zich ondergronds (via de wortels?) voort. Wie herkent deze plant? Op dit ogenblik staan er 2 in bloei, dus met verdikking bovenaan. Een foto maakt misschien nog meer duidelijk, maar dat volgt later vandaag.
dinsdag 27 juni 2017 - 11:04
JackDaniels

JackDaniels

Ik denk dat ik het antwoord heb gevonden na wat speurwerk op het internet. Het blijkt de esculaapui te zijn, ook bekend als spiraallook (Allium sativum ophioscorodon).

Groenten

dinsdag 27 juni 2017 - 12:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon