menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Staaksnijbonen willen niet dit jaar

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

'k Heb dit jaar twee keer 32 staaksnijbonen gezaaid.
De eerste keer 16 bonen op 17 mei en 16 bonen op 24 mei (om ze niet allemaal samen rijp te laten worden). Daar is welgeteld 1 van uitgegroeid tot een plant, die er overigens prima uitziet.
Op 10 juni dan maar 31 bonen bijgezaaid. Om ze wat sneller te laten kiemen had ik de bonen een dag te week gelegd. Althans, dat was het plan, want uiteindelijk zijn dat twee dagen geworden.
Maar ondertussen is er nog altijd niets te zien.

De bonen staan (zoals vorige succesvolle jaren) in een vierkantemeter bak, waar tot nog toe geen bonen in gestaan hebben, en krijgen regelmatig water.

Heeft nog iemand problemen met staaksnijbonen dit jaar? Loont het de moeite om nog een keer te proberen? (Al dan niet met wat korter voorgeweekte bonen?)
maandag 26 juni 2017 - 22:16
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Bonen juist zo droog mogelijk in de grond of pot laten kiemen. Ik heb het gedaan toen het warm werd en ze stonden binnen de korste keren boven 5 tot 6 dagen. Opletten dat de houtduiven er niet bij kunnen. In pot kan ook als je erg veel slakken hebt. Dan kun je ze later als ze groter zijn zetten en blijven de slakken er meer van af.
maandag 26 juni 2017 - 23:18
leerling

Leerling

Bedankt voor je tip, Joukje. Dan probeer ik nog eens in de veranda in perspotjes met stekgrond.
dinsdag 27 juni 2017 - 00:04
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ze houden van lekkere warme grond. Dus volgend jaar later zaaien zou ik altijd doen. Dit in tegenstelling tot tuinbonen. Die zo vroeg mogelijk om de ergste zwarte luis te voorkomen.
dinsdag 27 juni 2017 - 10:09
leerling

Leerling

Bestaat er een boek of een site met van die tips? Ze lijken me goud waard.

Bedankt!
zondag 2 juli 2017 - 00:44
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ja hoor. Diana's mooie moestuin op het internet.
zondag 2 juli 2017 - 01:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon