menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Groenten zaaien

leerling

Leerling

Op de meeste pakjes groentenzaden staat netjes aangegeven wanneer je best zaait, hoe diep de zaadjes moeten worden ondergestopt, hoever de plantjes best uit elkaar staan. Maar er zijn maar weinig verpakkingen die ook aangeven wanneer je de eerste tekenen van leven mag verwachten of hoe lang het duurt voor je kan oogsten.

Ik weet dat het altijd ruwe schattingen zullen zijn, maar als de worteltjes na x aantal weken nog niet tevoorschijn komen, zou ik toch graag weten dat ik ze best opnieuw zaai. En voor de planning in vierkantemeter bakken is het ook handig om weten of (een deel van) een bak normaal op tijd oogstbaar zal zijn om plaats te maken voor een laatste beurt van een andere groente.

Een overzicht van welke groenten wanneer (al dan niet beschut) te zaaien, hoelang het ongeveer duurt voor de plantjes tevoorschijn komen, hoelang het daarna duurt voor je kan beginnen oogsten, hoelang je kan oogsten, eventueel wanneer je er zelf de zaden van kan oogsten en hoe je die dan best bewaard... Bestaat zoiets?

Ook informatie over de ideale standplaats ontbreekt dikwijls. (Sommige groenten houden van wat schaduw, hebben liever natte voeten, verkiezen een armere grond...)

Ik weet dat veel afhangt van de weersomstandigheden, maar op een of andere manier vinden we het normaal dat voor bloeiende planten wel aangegeven staat wanneer we de bloemen mogen verwachten en hoe lang we ervan mogen genieten.

Dus graag verwijzingen naar boeken/websites... Eigen ervaringen zijn uiteraard ook meer dan welkom.
zaterdag 29 april 2017 - 02:00
LT
zaterdag 29 april 2017 - 08:24
leerling

Leerling

Dat is een handige kalender. Bedankt, LT.
maandag 1 mei 2017 - 23:38
LT
dinsdag 2 mei 2017 - 07:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon