menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Starten met tuinieren

Ga naar meest recente reactie

Giedo

Giedo

Hallo

Ik ben reeds enkele aan het starten met een eigen moestuin.

Ik heb plaats genoeg in mijn tuin maar het wil maar niet lukken.

Ik plaats jaarlijks drie tomatenplanten onder een afdakje, ik heb meerdere soorten kleinfruit staan, een 30 tal aardbeiplanten, ik plaats pompoenen en heb een kleine kruidentuin in potten.

Verder heb ik natuurlijk ook een moestuintje waarin ik jaarlijks verschillende soorten sla zet, wat boontjes, radijsjes, kolen, meloen, enz... .

Het probleem is dat ik niet echt een planning heb en niet weet wanneer ik wat moet voorbereiden, uitzaaien of aanplanten of ...

Vorig jaar stond mijn moestuin vol in April - Mei en begin Juli had ik niets meer, met uitzondering van de tomaten en de pompoenen.

In ieder geval.. hoe pak ik dit best aan ? Zijn er jaarkalenders die ik kan volgen ? Bepaalde regels.

Groetjes,

Giedo
zaterdag 18 februari 2017 - 11:11
Martinello

Martinello

Op Youtube is Angelo Dorny begonnen met een mooie reeks van filmpjes waarin hij iedere week zegt op een zeer basiswijze wat er nu moet gebeuren. Ondertussen zit hij aan filmpje 4.
Misschien moet je dat opvolgen.

Als je je inschrijft op de nieuwsbrief van de tuin op tafel krijg je ook de link naar de filmpjes.

Als je aangeeft welke groenten je allemaal wil proberen kunnen er hier ook verschillende mensen helpen.

Momenteel ben ik bijvoorbeeld al bezig met voorkiemen van aardappelen en ajuinen.
Ik heb ook reeds pepers en paprika gezaaid binnenhuis.
Ook al een aantal kolen gezaaid en reukerwten.
Moestuin ligt klaar en je kan ook je serre of tuinkas wat kuisen nu.
Met sla kan je ook beginnen nu in bijvoorbeeld een kas of serre buiten.
zaterdag 18 februari 2017 - 11:37
Martinello

Martinello

Het lijkt eigenlijk wel dat het toch goed lukt bij u als ik lees wat er allemaal groeit.
Ik ben ook vorig jaar begonnen en heb succesvol een aantal dingen gekweekt, dit jaar probeer ik wat nieuws erbij en zo zal ik jaar na jaar meer leren wat er wel en niet lukt.

Vorig jaar zijn wortelen bijvoorbeeld niet goed gelukt, dat kwam blijkbaar door te veel regen in het voorjaar en lente en dan veel te droog erna.
zaterdag 18 februari 2017 - 11:40
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En Diana's moestuin geeft ook heel veel goede informatie over moestuinieren.kijk maar eens op het internet.succes.
zondag 19 februari 2017 - 01:04
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

als al die dingen lukken gaat er toch niet veel mis denk ik.
als ik hier iets zaai komt het gewoon niet uit.
of zijn konijnen of vogels of slakken er mee weg.

tomaten in de serre is het enige dat lukt slakken lusten dit blijkbaar niet.
mijn kersenboom en kruisbes zijn dan weer verdort.
door droog (opwarming aarde lange droge periodes) weer en populier die al het vocht opzuigt .

nu is er weer zo een droge periode gelukkig is het winter en verbruikt de natuur nu geen vocht.
maar als dit gekke weer zo aanhoud gaan de boeren ook in de problemen komen zie vorig jaar maar.

zondag 19 februari 2017 - 05:34
Tuinprins

Tuinprins

Het belangrijkste is toch dat je teeltwisseling/vruchtwisseling toepast dus ieder jaar wat anders op plek x in de groente tuin. Hier is op internet genoeg over te vinden. Bijvoorbeeld:

http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/vruchtwisseling/


Verder natuurlijk ook plannen voor de tweede helft van de zomer dus kiezen van groentes die in augustus/september/oktober (of nog later) kunnen worden geoogst.

Tot slot: het is wijs om een zaaikalender/ to-do-list te gebruiken als een algemene leidraad maar laat je in de allereerste plaats leiden door het weer. Als het in mei nat en koud is heeft het niet zoveel zin om bonen te zaaien omdat de kans dan groot is dat die in de grond verrotten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 19 februari 2017 - 07:55
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

gespreid zaaien bijvoorbeeld nu wat radijs en dan over 2 weken weer nieuwe radijs inzaaien
zondag 19 februari 2017 - 16:05
Giedo

Giedo

Bedankt voor de talrijke reacties,

Ik denk dat ik vooral nood heb aan een goede planning, een soort van jaarkalender.

Ik denk dat ik er gewoon moet mee beginnen, zo'n kalender maken, en die zal dan jaar na jaar wel groeien en beter worden hé..

Verder zal ik hier op het forum nog wat mee volgen ...

Groetjes,

Guido
zondag 19 februari 2017 - 20:30
Martinello

Martinello

De nieuwsbrief en site van Diana is inderdaad ook een leuke en goede bron aan informatie.
maandag 20 februari 2017 - 07:15
Tuinprins

Tuinprins

Zaaikalender in het Duits:

https://aussaatkalender.com/


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 februari 2017 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon