menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude serre

Ga naar meest recente reactie

ikzelve

Ikzelve

Hallo!
In de tuin van het huis dat we onlangs kochten staat een serre. Die was nogal verwaarloosd en buiten een verwilderde druivelaar (die ik net heb gesnoeid) groeide er al een viertal jaar niks meer...
Ik wil die serre natuurlijk heel graag gebruiken, maar ben bang dat de grond er na vier jaar niet echt klaar voor is... Kan iemand me vertellen wat ik moet doen om de grond eventueel te bewerken en ervoor te zorgen dat ik straks volop kan genieten van eigen groenten of aanplantingen uit de broeikas?
Alvast hartelijk bedankt
G.
zaterdag 13 februari 2016 - 11:59
Thefizyx69

Thefizyx69

Als je de grond goed spit kan je er dit jaar groenten in kweken. Toen ik m'n huis kocht was de tuin ook compleet verwaarloosd en al jaren niks mee gedaan. M'n buurman verklaarde me gek toen ik m'n serre plaatste. Ging niks op groeien want er was al jaren niet naar gekeken zei hij. Heb toen de beste oogst gehad sinds jaren van tomaten enzo. Was er als de kippen bij toen ik vroeg of ze tomaten,komkommer enz wilden hebben omdat ik er teveel had. . Gewoon niet teveel bemesten het eerste jaar en mss wel wat compost onder mengen.

Mvg,

Christian.
zaterdag 13 februari 2016 - 14:11
baloe

Tekst aangepast

Baloe

Compost toevoegen
op tijd beginnen met water geven afhankelijk van de grootte is de grond door de jaren heen soms te droog geworden. (eigelijk is sneeuw naar je serre brengen dikwijls een goed idee, maar zo dikwijls hebben we dat niet)
zaterdag 13 februari 2016 - 14:42
jdcoster

Jdcoster

Een foto van de situatie zou ons beter raad kunnen laten geven.
Als het daar is zoals ik denk, zou ik onder de druiven niets kweken en zeker geen broeitemperatuur nastreven.
Om meeldauw te vermijden moet er in een druivenserre zeer goed verlucht worden, mag de temperatuur niet hoog oplopen en moet de lucht zo droog mogelijk gehouden worden.
De grond onder de druiven vochtig maken om groenten of fruit te kweken is dus verkeerd, nog los van het feit dat alles wat onder het dichte bladerdek van de druiven staat constant te weinig licht zal krijgen, wat ook tot teleurstellingen zal leiden.
Helemaal af te raden zijn dan ook nog eens groenten die zelf ook gevoelig zijn voor meeldauw, zoals tomaten, meloenen en pompoenen.
zaterdag 13 februari 2016 - 19:40
jdcoster

Jdcoster

De goede manier ...

Groenten

zaterdag 13 februari 2016 - 19:48
Thefizyx69

Thefizyx69

Als het idd zoals op bovenstaande foto is zou ik er ook geen groenten in kweken. Maar als het maar een helft van de serre is zou je de andere kant kunnen gebruiken om wat groentjes te kweken. Wel idd de serre goed verluchten dan zodat het niet te vochtig wordt
zondag 14 februari 2016 - 08:50
ikzelve

Ikzelve

Hallo
Het is inderdaad maar de helft van de serre..., maar die is ook absoluut niet zo groot als die op de foto. Ik kan momenteel zelf geen foto plaatsen. Sorry...
Toen we hier kwamen wonen, was de druivelaar inderdaad aangetast door meeldauw. De ramen hadden echter in geen jaren opengestaan en de druivelaar woekerde inderdaad nogal. Ik heb die nu flink teruggesnoeid.
Zou het op die manier toch lukken om straks wat tomaten te kweken? Of is dat te riskant?
Alvast bedankt voor alle tips!
G.
zondag 14 februari 2016 - 10:54
jdcoster

Jdcoster

Bemerk in deze professionele druivenserre ook de twee ventilatoren ... . Het zal dus vooral afhangen van die verluchting. Voldoende grote ramen onder en boven die voortdurend open staan, vind ik noodzakelijk.
Een zomersnoei waarbij de zijscheuten weggenomen worden en de ranken ingekort worden tot op enkele bladeren na de laatste tros, helpt ook al wat om de totale verdampende oppervlakte te reduceren. Ook kan de zon dan beter aan de trossen en dat bevordert de groei en het rijpen van de vruchten. Zorg ook dat de bladeren het glas niet kunnen raken.
Tomaten hebben ook belang bij droge lucht. Om ze water te geven wordt er dan een fles ingegraven naast de wortels waarin de watergift (+plantvoeding) heel plaatselijk gebeurt en de grond oppervlakkig droog blijft. Het valt te proberen, ook eventueel met paprika's.
zondag 14 februari 2016 - 11:13
baloe

Baloe

ik kan Jdcoster bijtreden. Het was idd wat rap van mij.Je moet goed weten wat je wil kweken, druiven of groenten, want de aanpak is wel wat verschillend. De truc met de fles gebruik ik hier ook (zeker ook voor komkommer, want die heeft zeker niet graag water aan zijn tenen).
Steek er al eens een schup in de grond, want soms staan die oude serre kurkdroog.
maandag 15 februari 2016 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon