menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre bemeste

Ga naar meest recente reactie

jdv

Jdv

Ik heb een een serre, waarin jaarlijks, een twintigtal tomaten staan, en de voor de rest slaplanten. Verleden jaar is er een 50 tal cm grond uitgehaald en vervangen door van een tuinaannemer gekregen tuingrond. Dit was vooral grond die uit een grasperk kwam.
De opbrengst van de tomaten is een beetje tegengevallen, en ik denk dat dit kwam door een slechte bemesting (heb gemest met koemest in droge korrelvorm). Kan er mij nu iemand eens vertellen, hoe en wanneer en met wat ik het best mijn serre bemest .
Deze wordt enkelgebruikt voor tomaten en sla.
Mvg
Jan
donderdag 17 november 2011 - 10:14
minouke

Minouke

Jan, ik heb het gevraagd aan een beroeps tomaten/slakweker hier.

Geef het zo mee want zelf ken ik er niets van:

-tomaten houden van zouterige bodem
sla niet
-moet geënte tomaten nemen, zijn wel duurder maar je kunt 2 takken leiden en dan is de opbrengst hoger
Geënte hebben geen last van wortelziekte en zijn sterker
- in de winter de serre onder water zetten om het zout uit de grond te spoelen
omdat de sla niet van zout houdt.
-in de lente koemestkorrels gebruiken en magnesium
en aalmest zou nog beter zijn.

groetjes
Chantal
donderdag 17 november 2011 - 13:07
jdv

Jdv

bedankt voor uw antwoord Chantal
mvg
jan
maandag 21 november 2011 - 11:24
phili

Phili

hoi jan,
ik spit om de drie jaar de serre uit en breng dan in december/januari een laag stalmest en daarboven nieuwe tuingrond in de serre zo kan ik door het broeien van de mest al vroeg beginnen met zaaien.
voor ik de mest en grond aanbreng reinig en onsmet ik de kas goed en spuit hem helemaal schoon, zo spoel je het zout ineens weg in de onderlaag die woel ik dan goed om en dan de mest en grond erin.
groetjes phili
zaterdag 10 december 2011 - 20:33
Ogee

Ogee

Hallo Phili,
ik heb sinds vorig jaar een nieuwe koude serre. Kan je even zeggen hoe je de ontsmetting doet en met wat?
Dank
Roger
zondag 15 januari 2012 - 17:36
phili

Phili

Hoi Roger,
ik maak altijd een grote emmer met groene zeep, uit zo'n pot en sop met een spons de ramen en met kwastjes, borsteltjes wattenstokjes voor alle randjes en richeltjes, daarna afspoelen, je kunt eventueel wat azijn toevoegen, ik gebruik liever geen chemische spullen.
M'n kastje ziet er dan weer nieuw uit.
Groetjes phili
dinsdag 17 januari 2012 - 19:48
Ogee

Ogee

Bedankt voor de info Phili.
Ik had vorig jaar, alhoewel het eerste jaar in de serre en nieuwe grond, veel tomatenverlies door plaag. Zou het ontsmetten daartegen voldoende zijn??
Ik hoop het dit jaar veel beter te doen. Ik had eerst prachtplanten met stengels van een duim dik en had uiteindelijk maar ongeveer 30 kilo opbrengst met 12 planten. Alle suggesties welkom.
Roger.
dinsdag 17 januari 2012 - 21:12
phili

Phili

Hoi,
hee vreemd wat voor plaag had je dan, werden je tomaten bruin en rot?
Dat wijst op de ziekte die je ook bij aardappelen aantreft maar dat zie volgens mij alleen bij tomaten die buiten staan en door de regen nat worden.
Volgens mij is groene zeep dan niet doeltreffend, je moet daar voor spuiten.
Heb je de kas misschien te weinig gelucht, dan krijg je een te vochtige lucht en dan hebben schimmels en ziekte een heel gunstig klimaat.
Je moet dan eigenlijk niet op dezelfde grond je tomaten zetten, de ziekte zit dan ook in je grond, ik weet niet hoe groot je kas is anders zou nieuwe grond misschien een optie zijn.
Maar misschien weet iemand een betere oplossing.
groetjes phili
woensdag 18 januari 2012 - 15:52
FerdinandV

FerdinandV

Grond van tomaten moet niet vernieuwd worden !!!
De grond wel omwoelen en compost in vermengen met eventueel paardenmest .
Omwoelen zeker 60 cm samen met je mest en compost .
Ik hoop dat ik U hierbij geholpen heb . Dus zeker geen verse grond !!!
donderdag 9 februari 2017 - 01:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon