menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Butternut-pompoen

Ga naar meest recente reactie

P e t e r

P e t e r

Ik heb in mijn propagator de Butternut-pompoen gezaaid. Na 2 dagen was deze reeds gekiemd.

Vermits ik slechte resultaten heb met gewone pompoenen en courgette in de volle grond vroeg ik me af of ik de Butternut-pompoen kan kweken in een bloempot in de grond. Heeft deze dan genoeg ruimte?

Ik dacht deze te vullen met potgrond, gedroogde koeienkorrels en bloed- en beendermeel.
Is dit een goed idee of kan ik deze toch best in de volle grond plaatsen met voldoende bemesting.

Plaats ik deze best tegen een draad om te klimmen of is dit niet nodig?


Peter
maandag 12 april 2010 - 21:46
P e t e r

P e t e r

Heeft er niemand ervaring hiermee?

Peter
donderdag 15 april 2010 - 21:37
Calliope

Calliope

Van courgettes en sierkalebassen weet ik dat ze een flink maar oppervlakkig wortelgestel vormen. Het lijkt me niet goed om die in een te kleine pot te houden. In een grote pot lijkt het me wel haalbaar. En in volle grond of in pot maakt voor de bemesting niet uit: pompoenen moeten flink wat bemesting hebben gedurende het bloei- en groeiseizoen.

donderdag 15 april 2010 - 22:20
dendrodan

Dendrodan

had vorig jaar butternoten gezet en had enkel maar mannelijke bloemen op 3 planten, het jaar daarvoor had ik gewone pompoenen gezet en ook maar enkel mannelijke bloemen.
Dit jaar ga ik weer butternoten proberen en pompoen cotton candy
In ieder geval geef ik het niet op ooit heb ik wel eens zelf gekweekte pompoenen in mijn tuin
zondag 18 april 2010 - 10:37
greener

Greener

Alles is in pot te kweken.
De ene plant gaat daar goed mee om, de ander niet.
Ik heb het zelf een paar keer geprobeerd in gigantische potten maar dit resultaat was bijna nihil.
Advies, volle grond.

Sebas
maandag 19 april 2010 - 10:33
P e t e r

P e t e r

Bedankt voor de adviezen. Het zal dus volle grond worden met veel zon en water.

Graaf ik bij het aanplanten ineens veel compost bij in of geef ik beter bemesting tijdens de bloei en groei?

Peter
maandag 19 april 2010 - 20:49
greener

Greener

Doe het beide en je zit perfect!

Sebas
maandag 19 april 2010 - 21:54
P e t e r

P e t e r

Ik heb een goede oogst aan de butternut.

Om de zaden te drogen voor volgend jaar e zaaien moet ik dan 1 butternut volledig laten rijpen(rotten) of kan het ook met de zaden die ik eruit haal als de butternut's nog maar net geel beginnen te worden?
donderdag 23 september 2010 - 21:04
greener

Greener

Beide opties zijn goed.
Er zal geen verschil in opkomst te zien zijn.

Sebas
donderdag 23 september 2010 - 21:33
greener

Greener

Beide opties zijn goed.
Er zal geen verschil in opkomst te zien zijn.

Sebas
donderdag 23 september 2010 - 21:33
P e t e r

P e t e r

Bedankt voor de info.

Dankzij jullie wordt dit een vaste waarde in mijn tuin.


Peter
donderdag 23 september 2010 - 22:15
Ambrosia

Ambrosia

Ik heb vandaag mijn butternuts geschild en in stukken gesneden om in te vriezen, ze hebben een heel klein "klokhuis" waar in sommige vruchten geen enkel zaadje in voorkwam. Dus blijkbaar moeilijk om mee verder te kweken.
Ik heb een vraag over de samenstelling van deze vrucht omdat mijn handen na het schillen geel-oranje verkleurden, en na het grondig wassen van mijn handen deze kleurstfof samen met een lichte vervelling vrijkwam. Wat doet deze vrucht dan in je lichaam, ik ben er niet gerust in.
Kan iemand hier een antwoord opgeven ???
vrijdag 23 september 2011 - 13:32
wouda

Wouda

Hallo,

Ten eerste, waarom pompoen invriezen als je ze heel lang zo kan bewaren?

Als ik wortelen, knolselderij, blauwschokkers enz schoonmaak, dan zij mijn handen ook gekleurd! En die vervelling is; iets te hard gepoetst!? En je handen zijn het niet gewend om veel groente schoon te maken?
Wees gerust, het is toch moeder natuur die het doet!
vrijdag 23 september 2011 - 21:05
Ambrosia

Ambrosia

Ja het is van gewoonte dat ik dat doe, ik vind dit gemakkelijk en als ik ze nodig heb dan is dit snel genomen en in mijn vriezer is plaats genoeg, en hoe voller hij zit hoe minder hij verbruikt daar er minder lucht in zit. Trouwens kun je die houden tot volgend seizoen jullie augustus? Dat is bijna een jaar.
Van dat verkleuren en lichtjes vervellen moet ik mij dus geen zorgen maken, ik dacht dat er bijtende stoffen in zaten, bedankt nu ben toch wat gerust gesteld.
Volgens vrienden geeft deze butternut veel romeriger soep dan de gewone pompoen, nochtans is deze veel harder en moeilijker te schillen. Ik ben benieuwd.

Groetjes Ambrosia.
vrijdag 23 september 2011 - 23:31
P e t e r

P e t e r

Ik vind deze ook veel beter. Zelfs gestoomt of in de microgolf is deze lekker.

Deze heb ik leren kennen in Afrika waar ze deze veelvuldig gebruikten als groente of in bereide gerechten. Pureren met aardappelen, ...
zondag 25 september 2011 - 21:58
JustMeAgain

JustMeAgain

Hoi iedereen,

Ben compleet "vers" in alles wat uit betreft.
Even ook een beetje voorstellen, best grote tuin , maar de huisbaas heeft te kennen gegeven " geen boerderij ! " ....Plus nog 3 grote honden die hier rondstormen En zelf nogal serieuze rug problemen, chronish.
Dus pieker me suf, wat kan en wat niet.

Heb enkele pompoen geplant in een hoekje, die lijken het goed te doen.
Echter, heb 3 weken geleden butternut gekocht, grote voorraad butternut puree in de diepvries ( makkelijk met revalidatie, hoef maar me prakkie op te warmen
De zaadjes, toch echt wel veel, In een ruime bak geplant, plastiek erover voor serre effect.
Zijn nu al zeker 12 dagen verder, gisteren eens erin gepulkt....niet 1 zaadje wilt kiemen !!
Is dat omdat ze uit verse butternut komen ? had ik die eerst over rijp moeten laten worden ?
Zijn ( algoed ) ook niet aan rotten of schimmelen.
Is dat normaal, zo lang om te kiemen ?
Alle andere die ik heb geplant zijn allang aan het kiemen, en kleine plantjes.
Hopelijk hebben jullie goed nieuws voor mij, zag er echt naar uit !!

Probeer selectief, eventueel de iets duurdere groenten bij elkaar te krijgen, zonder dat het teveel op moestuin lijkt (huisbaas

Dit is mijn eerste jaar, heb radijsjes, snijbiet, cherry romaatjes, frambozen, en vemroedelijk kruisbes ( onverwachte overlever van vorig jaar )
Rest van budget besteed aan klimmers om mijn schutting dicht te groeien ( vaste hekkens mag hier niet

Groetjes, Sharon
woensdag 19 april 2017 - 07:35
retje

Retje

Wel JustMe Again, hallo ik heb hetzelfde probleem met mijn butternut!
Van de 12 zaadjes is er eentje uitgekomen, en wil echt niet groter worden!
Vorig jaar had ik in potten turkse mutsen geplant met een degelijke oogst ! Nu maar hoepen dat
mijn andere butternuts nog uitkomen!

Ik heb ook een vraag, kan komkommer in een grote bak geplant worden buiten?
Bedankt en het beste met je pompoentjes!
retje
zondag 7 mei 2017 - 19:43
JustMeAgain

JustMeAgain

Hoi,ja dat weet ik toevallig, komkommer, kan in ruime pot

Hier ondertussen compleet raar aan aflopen met mijn butternut.
Die zijn gaan groeien, ( na nazoeken op internet, hebben die 20 graden nodig om te kiemen )
Heb met radiator folie een mini serre in mijn kamer gemaakt, en de lamp voor puppen erop gezet !
( nestlamp )
Had ineens een enorm oerwoud, maar helaas te vroeg buiten gezet, afgelopen dagen is vermoedelijk zeker de helft gevroren
Nu aan twijfelen of ik nog ff snel opnieuw begin.

Groenten

woensdag 10 mei 2017 - 09:26
JustMeAgain

JustMeAgain

resultaat

Groenten

woensdag 10 mei 2017 - 09:28
retje

Retje

Wel wel .. inderdaad een heel oerwoud als daar allemaal pompoenen aankomen zal er soep mogen gegeten worden!!
Ik strooi steeds koffiedik rond mijn jonge planten om de slakken tegen te houden en dit met resultaat!
succes met je plantjes!
De 2de is er bij mij stilletjes aan op het komen en gisteren nog een verse butternut gekocht en die zaadjes ga ik morgen zaaien
groetjes, Retje
donderdag 11 mei 2017 - 21:21
JustMeAgain

JustMeAgain

Een hitte lamp op zetten of als eindelijk zon goed laten broeien met doorzichtig plastiek erop.
vrijdag 12 mei 2017 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon