Tuinadvies
Webwinkel Digituin Tuinproblemen Tuinforum Plantengids Groenagenda Handelsgids Fotoalbum Video's
Homepagina
Bloemschikken
Bomen
Dieren
Fruit
Gazon
Groenten
Kamerplanten
Knollen en bollen
Kruiden
Kuipplanten
Orchidee
Planten
Recepten
Rozen
Sierheesters
Snijbloemen
Tropische_planten
Tuinaanleg
Tuindecoratie
Tuininrichting
Tuinkalender
Tuin_Allerlei
Vaste_planten
Vijver
Eco-tips
Organisch tuinieren
Plantenbescherming

Onze webwinkel

 

Kniebank
Kniebank
Prikroller voor gazon
Prikroller
Slakkenval
Slakkenval
Rozenboog
Rozenboog

Tuinadvies services

Webwinkel
Digituin
Tuinproblemen
Tuinforum
Plantengids
Groene uitstapjes
Handelsgids
Fotoalbums
Video's
Visitekaartjes
E-cards
Google+

Nieuwste planten

Fothergilla gardenii 'Blue Mist'
Fuchsia magellanica var. longipedunculata
Fuchsia magellanica 'Aurea'
Fuchsia magellanica 'Rhombifolia'
Salvia lavandulifolia
 
Tuinadvies - Groenten - Groenten als pepmiddelen
Volg ons op: Volg Tuinadvies op Facebook Volg Tuinadvies op Twitter

Lentegroenten: de meest gezonde, lekkere en natuurlijke pepmiddelen.

Lentegroenten: de meest gezonde, lekkere en natuurlijke pepmiddelen.

Lentegroenten: na de lange winter ons lekkerste wapen tegen voorjaarsmoeheid


Waarom zijn er asperges in de lente en niet in het najaar? Waarom zien we een grote aanvoer van kropsla, andere slasoorten, broccoli en tomaten in april en mei? Het antwoord komt uit de natuur (met een beetje hulp van de mens): lentegroenten bevatten precies die vitaminen, mineralen en oligo-elementen die we nodig hebben om voorjaarsmoeheid te bestrijden en nieuwe vitaliteit krijgen na de afgelopen lange winter.

Laat dit voorop staan: in elk seizoen is het van belang te streven naar een evenwichtige en gevarieerde voeding met een ruime portie verse groenten en fruit. Bepaalde soorten groenten en fruit kunnen ons evenwel specifiek helpen tegen het fenomeen dat we kennen als voorjaarsmoeheid. Het is een gevoel van futloosheid en depressie dat bij de ene mens al sterker doorbreekt dan bij de andere. Zelfs als buiten de lentezon schijnt, zouden we uren kunnen slapen en lijkt elke inspanning te veel.

Voorjaarsmoeheid is een heel natuurlijk verschijnsel. De winter – en zeker wanneer die zo lang geduurd heeft als de voorbije! - heeft onze reserves uitgeput en daarom kan ons lichaam in de eerste weken van de lente best wat pep gebruiken. Uit wetenschappelijk onderzoek is nu gebleken dat lentegroenten tot de meest gezonde, lekkere en natuurlijke pepmiddelen behoren.

De pepgroenten van het voorjaar

Onder de titel “Feeding Minds – The impact of food on mental health” publiceerde de Britse Mental Health Foundation een breedschalig onderzoek naar de invloed van moderne voeding op onze geestelijke gezondheid (*). Eén van de conclusies was dat mensen met gevoelens van depressie, lusteloosheid en concentratieverlies baat hebben bij een voeding die extra veel vitaminen B1, B3, B6 en C, foliumzuur, magnesium, selenium, zink en de aminozuren tryptofaan en tyrosine bevatten. Ook omega 3-vetzuren en het boter-aminozuur gaba helpen.

Niet toevallig zorgen de natuur en de mens er samen voor dat we juist in de periode tussen eind maart en eind mei kunnen genieten van een grote aanvoer van groente- en fruitsoorten die rijk zijn aan de genoemde vitaminen, mineralen en aminozuren.

Het seizoen van vollegrondasperges bijvoorbeeld start in de tweede helft van april en duurt traditioneel tot 24 juni. De serreteelt maakt dan weer dat we juist in april en mei al volop kunnen beschikken over kropsla en andere slasoorten, over alle soorten tomaten, over bloemkool, paprika’s, broccoli en aardbeien. Het spreekt voor zich dat groenten geen medicijnen zijn en ze evenmin kunnen vervangen.

Volgens het eerder genoemde onderzoek hebben we niettemin baat bij de volgende soorten om voorjaarsmoeheid, depressieve neigingen en gebrek aan concentratie te voorkomen of te bestrijden. Ook het psychologische aspect speelt een rol. Bij het zicht van al dat malse


asperges

groentegeweld en het vrolijke rood en groen voelen we ons al een stuk beter!

  • Asperges: bevatten veel vitaminen B1 en B6 en zink.

  • Broccoli: voor zijn hoge gehalte aan vitaminen B1, B3 en C en aan foliumzuur, magnesium en zink.

  • Tomaten: vooral de aanwezigheid van het aminozuur tyrosine maakt van de tomaat een antidepressivum!

  • Kropsla, veldsla, eikenbladsla, lollo bionda en lollo rossa: belangrijk wegens het gehalte aan foliumzuur.

  • Ijsbergsla en Romeinse sla: forse leveranciers van vitamine B1.

  • Bloemkool: nodig voor de vitaminen B6 en C.

  • Spinazie: zorgt voor een echte pepkuur wegens de hoge gehaltes aan de vitamine B1, foliumzuur, magnesium, selenium, zink, tryptofaan en tyrosine.

  • Paprika: heel nuttig voor de vitaminen B6 en C, maar ook voor het magnesium.

  • Peterselie en waterkers: hoge gehaltes aan de vitaminen B1, B3, B6 en C, aan magnesium en tryptofaan.

  • Aardbeien: in de lente een belangrijke bron van vitamine C. Zo vers mogelijk en liefst rauw

  • Om u te wapenen tegen voorjaarsmoeheid doet u er goed aan minimaal 300 g per dag van de genoemde soorten te eten – uiteraard met de nodige afwisseling. 300 g groenten per dag is trouwens een goede gewoonte in elk seizoen van het jaar én een aanbeveling vanuit de actieve voedingsdriehoek.

Het meest profijt zult u ook nu weer halen uit groenten en vruchten die echt vers zijn en milieubewust geteeld werden. Groenten en fruit met het Flandria-keurmerk vormen beslist een goede keuze omdat ze sterke garanties bieden inzake kwaliteit, voedselveiligheid en versheid.

In een lentekuur eet u de genoemde soorten liefst rauw, als u maximaal wilt profiteren van de vitaminen, mineralen en aminozuren. Dat geldt in dit geval ook voor spinazie en paprika’s. Voor asperges, bloemkool en broccoli houdt u de blancheer- of stoomtijd zo kort mogelijk zodat ze nog beetgaar zijn.

Print dit artikel     Stuur dit artikel door

Meer tuintips en teksten:

groenten, fruit, liefde, bloemen, kopen, bestellen, valentijn
Liefdesgroenten
groene asperges, witte asperges, kopen, planten, oogsten, oogstmes, aspergemes, steken, aspergeseizoen
Asperges, het witte goud
Zelf mini-sla telen, kleine soorten sla, verschillende soorten sla, kleine kropjes sla, minisla kweken
Zelf mini-sla telen
Gezonde groenten zaaien: zaaitips zelf lekkere groenten kweken zoals augurken, courgettes en radijzen
Zaaitips eigen moestuin
Gratis nieuwsbrief:
E-mailadres:



In de kijker:
Prijsdaling -22% - Noppenfolie rol 1,5 x 25 m
ACTIE -22% op rol noppenfolie

€ 69,00

Nieuwste teksten

Tuintaken eind november
Geneeskrachtige kokos
Festoen gebonden
Nieuwste tuintips van lezer
Wintertrek

Eveneens interessant:

Egel voeder
Oogstmand
Foliekas
Bewaarui
Wilgentenen kweekbed

Laatste forumtopics

Meststof voor serre
Ereprijs
en toch is het herfst
herfst of lente
Welk beestje zit op mi...

Partners






© www.tuinadvies.be Over ons Adverteren Redactie Links Partners Disclaimer Sitemap Briketten kopen Bushnell trail cam